اکبر ابراهیمنژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، داشتن نگاه واقعبینانه به موضوع صادرات بخصوص مراودات بازرگانی با کشورهای همسایه را برای هر کشور ضروری دانست و افزود: در سالهای اخیر بازار صادراتی به شکلی توصیف شده که گویا کشورهای همسایه اولویت تأمین نیازهای خود را به محصولات ایرانی دادهاند در حالی که تجربه نشان میدهد این موضوع اصلاً صحت ندارد.
وی اظهار داشت: اغلب کشورهای همسایه عربزبان هستند و این کشورها هرگز محصولات ایرانی را در اولویت خرید خود قرار نداده و نمیدهند و تنها زمانی با تاجر ایرانی مراوده دارند که نتوانند نیاز بازار خود را از دیگر کشورها تأمین کنند و یا قیمت تمامشده محصول ایرانی به حدی پایین باشد که آنان را به این تجارت ترغیب کند.
ابراهیمنژاد ادامه داد: این موضوع البته درباره کشورهای فارسیزبان مانند تاجیکستان نیز مصداق دارد. به عبارت بهتر باید گفت که حجم مبادلات تجاری با کشورهای همسایه بسیار کمتر از چیزی است که آمار نشان میدهد؛ اگر این آمار درست بود و نوعی بازی با اعداد نبود، نباید در کشور مشکلاتی اعم از بیکاری و رشد آن، تورم افسارگسیخته، کاهش تولید و یا حتی مشکلات ارزی وجود می داشت.
این فعال اقتصادی با اشاره به مقتضیات تجارت، گفت: باید با نگاه واقعبینانه، سیاستها و رویکردهای دولت در موضوع صادرات اصلاح شود وگرنه با تداوم این روند به طور قطع در آیندهای نزدیک این بخش دچار بحران خواهد شد.
ابراهیمنژاد افزود: اتخاذ سیاست های مناسب برای دیپلماسی اقتصادی و فراهم کردن بستر مناسب سیاسی در جهت افزایش همگرایی منطقه ای برای تسهیل و توسعه تجارت با کشورهای منطقه باید در اولویت کاری دولت قرار دارد.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: وزارت امور خارجه باید برای رونق اقتصادی، ساختار سفارتخانه ها را به سمت اقتصادی شدن ببرد و دولت نیز یک برنامه حمایتی از صنایع برای تولید صادرات تدارک ببیند.
ابراهیمنژاد گفت: البته دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدنش، توسعه تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه را اولویت سیاست خارجی عنوان و از همان روزهای ابتدایی ساز و کار مناسب، پیگیری و اجرای این سیاست در وزارت امور خارجه را طراحی و عملیاتی کرده است.
نظر شما